Nawigacja

SOSW z kolejnym projektem międzynarodowym

18.02.2020
Niespełna dwa miesiące temu projekt pt. „Pozwól mi zrozumieć świat” przygotowany przez Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Bochni znalazł się w gronie finalistów i otrzymał dofinansowanie w wysokości prawie pół miliona złotych. W połowie lutego szkoła otrzymała kolejną dotację na rozszerzenie projektu w wysokości 200 tysięcy złotych.

Głównym celem pierwszego etapu projektu jest podniesienie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy wśród uczniów szkoły podstawowej w SOSW w Bochni. Prawie pół miliona dotacji zostanie przeznaczona na dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami oraz zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych.

Mając na uwadze, iż nabywanie kompetencji osobistych, społecznych w tym kulturowych przez uczniów naszych szkół nie może odbywać się wyłącznie w zamkniętym środowisku szkolnym, uznając także, iż efektywność nauki wzrasta w sytuacji, kiedy uczeń ma możliwość bezpośredniego doświadczenia, działania, obserwowania, wymiany doświadczeń, rozwiązywania problemów praktycznych, nawiązywania kontaktów społecznych w szeroko rozumianej rzeczywistości – nauczyciele Ośrodka opracowali kolejny projekt stanowiący dopełnienie, zarazem rozszerzenie działań edukacyjnych określonych w projekcie.

Druga edycja projektu pn. „Pomóż mi zrozumieć świat ”,  opracowana przez nauczycieli SOSW, została właśnie zatwierdzona do realizacji uzyskując łącznie 87 punktów na 105 możliwych. Dzięki czemu szkoła otrzyma kolejne środki, tym razem w wysokości prawie 200 tysięcy złotych.

Beneficjentami będą uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi z klas VI, VII i VIII Szkoły Podstawowej oraz Szkoły Branżowej I stopnia. Tematem przewodnim mobilności będzie sól, dawne i współczesne technologie wydobycia soli w Polsce i krajach partnerskich, wykorzystywanie soli, zastosowanie i jej znaczenie. Dobór tematyki wynika z faktu, iż Bochnia jest grodem solnym. Tutaj znajduje się najstarsza kopalnia w Polsce, wpisana na listę UNESCO.

Aby osiągnąć przewidywane rezultaty zaplanowano wyjazdy zagraniczne dla 2 grup, łącznie dla 24 uczniów. Każda grupa odwiedzi jedno państwo europejskie. Klasy VI-VIII szkoły podstawowej wyjadą do Włoch, a uczniowie szkoły branżowej do Rumunii. O przydziale grup do poszczególnych krajów zadecydował profil i specyfika edukacji w szkołach partnerskich. Szkoła partnerska w Rumunii to placówka kształcenia zawodowego specjalnego, natomiast szkoła we Włoszech to gimnazjum z nauczaniem włączającym.

W wyniku realizacji projektu uczniowie wzmocnią kompetencje kluczowe m.in.: poprawią umiejętność posługiwania się językiem obcym, poznają nowe metody uczenia się, udoskonalą kompetencje niezbędne do rozwoju osobistego oraz przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.

 

sk