Nawigacja

Podopieczni SOSW lepiej zrozumieją świat

14.01.2021
Zajęcia matematyczno – przyrodnicze, informatyczne, artystyczne czy muzyczne są prowadzone w SOSW w Bochni. To efekt realizacji projektu unijnego pn. „Pozwól mi zrozumieć świat” za blisko pół miliona złotych.

Realizowany od września ubiegłego roku projekt, potrwa dwa lata i składa się z siedmiu zadań. W tym roku weźmie w nim udział 43 podopiecznych szkoły podstawowej, którzy uczestniczą w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych czy wycieczkach edukacyjnych. Projekt zakłada również doposażenie bazy dydaktycznej.

Zadanie pierwsze to zajęcia rozwijające kompetencje matematyczno –przyrodnicze. Matematyka oraz nauki przyrodnicze sprawiają uczniom wiele trudności, czasem budzą niechęć i stres, dlatego pomóc im w tym może zakupione labolatorium matematyczno – przyrodnicze. Zajęcia prowadzone są na bazie doświadczeń i znajomości zjawisk zachodzących w przyrodzie. Uczniowie w ciekawy sposób m.in. poznają figury geometryczne, uczą się mierzyć czas oraz jak zapisywać daty.

Zadanie drugie pozwala rozwijać zainteresowanie technologią informacyjną i IT . To uzupełnienie wiedzy z informatyki, matematyki i języka polskiego. Wszystko odbywa się w ciekawej, praktycznej formule przy wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu i oprogramowania. Do dyspozycji uczniów są laptopy, programy do montażu, kamera, aparat fotograficzny oraz drukarka. Dzięki czemu nauczą się jak nagrać film, zrobić zdjęcie, które następnie będą mogli poprawić w odpowiednim programie, czy zredagować szkolną gazetkę.

Zadanie trzecie czyli arteterapia pozwala tworzyć ciekawe i twórcze kreacje, nawet osobie która nie posiada żadnych uzdolnień artystycznych. W pracowni ceramicznej, do której zakupiono nowy sprzęt, m.in. piece do wypalania gliny, podopieczni mogą stworzyć w glinie tak naprawdę wszystko. Formowanie, ugniatanie, wałkowanie, wyciskanie, wykrawanie, gładzenie czy też rzeźbienie w glinie to nie tylko gimnastyka. Glina ma przede wszystkim walory terapeutyczne: wielość barw, zapachów, konsystencji, faktur oraz zmienność temperatury – wszystko to wpływa doskonale na rozwój zmysłów, pozwala także hamować napięcia psychoruchowe u uczniów nadpobudliwych. Warto dodać, że wiele wytworów z gliny to efekt współpracy uczniów. Ich wspólna aktywność sprzyja poprawie ich społecznego funkcjonowania, komunikowania, budowania partnerskich relacji oraz uczenia się odpowiedzialności.

Kolejne zadanie to muzykoterapia czyli zajęcia muzyczno-terapeutyczne, dzięki którym uczniowie uczą się aktywności, samodzielności jak również wykazywania inicjatywy.Uczniowie wyzbywają się kompleksów, zahamowań, otwierają się na świat i są spontaniczni. W ramach zadania zakupiono stroje krakowskie, stroje do tańca chirliderek, akordeon, kamerę i mikrofony.

Zadanie piąte to teatroterapia , która sprzyja rozwijaniu twórczej aktywności uczniów, wrażliwości, tolerancji, empatii, wyobraźni i intuicji. Podczas zajęć teatralnych, prowadzonych przez krakowskiego artystę, młodzież uczy się wcielać w inną postać, jak również dykcji, interpretacji tekstu, uczą się śpiewać i tańczyć. Występują w strojach szytych specjalnie dla nich, uczestniczą w próbach kostiumowych i mikrofonowych, uczą się charakteryzacji. Wraz z przygotowaniami do spektaklu trwa gruntowna przebudowa sceny, która została powiększona i przystosowana do występów profesjonalistów. W ramach dofinansowania zakupiono stroje, kostiumy, kurtyny i mikrofony.

Zajęcia rozwijające zaradność osobistą, prowadzone metodą ergoterapii to zadanie szóste, w których uczestniczy młodzież z klas starszych. Terapeutyczne walory tych zajęć to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki, usprawnianie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzbudzenie wzajemnego zaufania uczeń – terapeuta. W ramach zadania doposażona została istniejąca już w Ośrodku pracownia gastronomiczna.

Ostatnie zadanie to socjoterapia . Niwelowanie napięć związanych z niepowodzeniami, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, doskonalenie kompetencji kluczowych w zakresie umiejętności uczenia się, rozwijania logicznego myślenia i kojarzenia to główny cel tych zajęc. Uczniowie niepełnosprawni zmagają się z wieloma przeszkodami, zarówno w szkole jak i w domu. Powoduje to brak orientacji wyrażający się niezrozumieniem emocji własnych, jak i tych, które przeżywają ludzie z otoczenia. Te wszystkie trudne sytuacje wpływają na osiągnięcia szkolne, nabywanie nowych umiejętności i wiedzy. W ramach zajęć uczniowie indywidualnie i w grupach budują więzi emocjonalne, integrują się, ćwiczą komunikację werbalną i pozawerbalną, kształtują pozytywny obraz samego siebie.

 

sk