kliknij i przeciąg zamknij
Polityka jakości
Wyszukiwarka

Archiwum aktualności

Jesteś tutaj:Strona Główna » Aktualności » Archiwum aktualności » Podsumowanie projektu z programu Erasmus+ w Ekonomiku

Podsumowanie projektu z programu Erasmus+ w Ekonomiku

Dodano: 12.12.2019 11:00 Podsumowanie projektu z programu Erasmus+ w Ekonomiku
W Zespole Szkół nr 3 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Bochni odbyło się spotkanie podsumowujące i upowszechniające rezultaty projektu z programu Erasmus+ „Zagraniczny staż zawodowy – ścieżką indywidualnego rozwoju ucznia”, który był realizowany w Szkole od grudnia 2018 r.

 

Po zaprezentowaniu przez dyrektora szkoły Piotra Czekaja rezultatów projektu i podsumowaniu wszystkich działań towarzyszących jego realizacji, uczniowie otrzymali dokumenty potwierdzające ich udział w praktykach w zagranicznym przedsiębiorstwie z elementami systemu ECVET, dokument Europass Mobilność, potwierdzenie udziału w kursach językowych i przygotowaniu kulturowym. Certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w programie uczniowie otrzymali z rąk Starosty Adama Korty, wicestarosty Ryszarda Drożdżaka i dyrektora szkoły Piotra Czekaja.

Głównym celem projektu było zrealizowanie zagranicznego stażu zawodowego dla uczniów, podczas którego mieli oni podwyższyć swoje kompetencje zawodowe, językowe i społeczne, zdobyć nowe doświadczenia zawodowe w branży gastronomicznej, hotelarskiej i ekonomicznej a także zrealizować część, przewidzianej podstawą programową kształcenia w zawodzie, praktyki zawodowej.

Pierwsza wyjazd, czyli tzw. mobilność edukacyjna projektu „Zagraniczny staż zawodowy – ścieżką indywidualnego rozwoju ucznia” dla 42 uczniów, odbyła się w okresie od 23.09.2019 r. do 04.10.2019 r. druga, dla 44 uczniów od 07.10.2019 r. do 18.10.2019 r. W ramach całego przedsięwzięcia, uczniowie kształcący się w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa i technik ekonomista, odbyli dwutygodniowe zagraniczne staże w greckich zakładach pracy.

Praktyki zawodowe uczniów technikum, to element obowiązkowy w programie nauczania dla zawodu. Stanowią one uzupełnienie wiedzy nabywanej w trakcie zajęć teoretycznych. Realizacja praktyk w ramach stażu zagranicznego, stanowi dużą wartość dodaną do kształcenia w szkole, uzyskiwaną przez poznanie zagranicznych standardów branżowych, oraz zasad organizacji europejskich przedsiębiorstw. Staż zagraniczny, dał możliwość pracy w międzynarodowym zespole i poznania specjalistycznego słownictwa zawodowego w języku angielskim. Praktyka w zagranicznym zakładzie pracy była nie tylko doskonaleniem kompetencji zdobytych w szkole, ale ich znaczące poszerzenie o poszukiwane na rynku pracy umiejętności dodatkowe, jak znajomości języka angielskiego, obycie kulturowe i obyczajowe i jakże przydatne dziś dla młodych ludzi,  szeroko pojęte kompetencje społeczne.

„Zagraniczny staż zawodowy – ścieżką indywidualnego rozwoju ucznia” to już kolejny - szósty projekt unijny  realizowany w Zespole Szkół Nr 3 w formie wyjazdu zagranicznego. W poprzednich latach (2009-2017) przeprowadzono także projekty - „Dekoracje godne Nobla” (Niemcy), „Hotel, restauracja, sklep- bez barier” (Niemcy), „Kulinarna podróż do Saksonii” (Niemcy), „Artysta w Kuchni” i „Artysta w Kuchni II” (Grecja). Na ich realizację z budżetu programów edukacyjnych Unii Europejskiej wykorzystano kwotę ponad 750 tysięcy euro.

Dotychczasowe doświadczenia szkoły potwierdzają, że taka forma podnoszenia kompetencji zawodowych uczniów jest doskonałym elementem kształcenia zawodowego oraz rozwoju lokalnej gospodarki, której przyszłością będą także absolwenci Zespołu Szkół nr 3 w Bochni.

Uczestnictwo uczniów w zagranicznych stażach zawodowych jest bezpłatne i w całości finansowane ze środków programu Erasmus+.  Podstawowym kryterium wyboru uczestników tego typu projektów są wyniki w nauce, głównie z przedmiotów zawodowych. Szansa wyjazdu na kilkutygodniową praktykę, jest więc dodatkową motywacją do systematycznej nauki, uzyskiwania coraz lepszych wyników nauczania i nauki języków obcych.

Wyjazd na praktyki zagraniczne poprzedziło odpowiednie przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne. Uczestnicy brali udział w kursie językowym, który obejmował zajęcia z języka angielskiego zawodowego oraz z podstaw języka greckiego.

Wszyscy uczestnicy w ramach przygotowania kulturowego i edukacyjnych odwiedzili firmy z branży żywnościowej – fabrykę oliwy i fety, winiarnię oraz destylarnię regionalnego Tsipouro.

Czas wolny od zajęć objętych planem praktyk, wykorzystywany był na realizację wycieczek kulturowych. W programie znalazły się Meteory, Wyspa Skiathos, Park Narodowy Olimpu, Wąwóz rzeki Enipeas, Saloniki, oraz miasteczka Litochoro, Pantaleimon i Platamonas. Na zakończenie projektu uczniowie przygotowali prezentację multimedialną podsumowującą ich udział w wyjazdowych praktykach, w której podkreślali, że ich uczestnictwo w zagranicznym stażu to cenna przepustka do dalszej profesjonalnej kariery.

Uczestnikami projektu byli:

- uczniowie klas II i III kształcący się w zawodzie: technik żywienia i usług gastronomicznych: Chossaja Katarzyna, Czarnota Kamila, Czerwiński Wojciech, Filipczyk Szczepan, Grabarz Tomasz, Hnatów Kasper, Jodłowska Izabela, Kłuś Patrycja, Kuźma Zuzanna, Łosik Igor, Plesińska Aleksandra, Rosiek Michał, Rzucidło Małgorzata, Stokłosa Justyna, Wojcieszek Zuzanna, Wójcik Magdalena, Kokoszka Marta, Mizera Katarzyna, Cygan Daniel, Gądek Natalia, Gicala Klaudia, Gicala Natalia, Grodzka Karolina, Hejmo Angelika, Jasiołek Magdalena, Krawiec Weronika, Liszka Agnieszka, Nizioł Izabella, Nosalska Anna, Przytuła Anna, Rydz Natalia, Słowiak Natalia, Sotwin Aleksandra, Syrkiewicz Klaudia, Tobiasz Mateusz, Kossakowska Małgorzata; technik hotelarstwa: Czoch Natalia, Długosz Natalia, Goryczko Karolina, Grabarz Oliwia, Kica Agata, Król Kewin, Majta Gabriela, Więcław Adrian, Czesak Renata, Bialik Aleksandra, Bienias Patrycja, Czuban Karolina, Kaczmarczyk Klaudia, Kaczor Małgorzata, Krokosz Natalia, Lekka Małgorzata, Migdał Martyna, Sysło Urszula i technik ekonomista: Fortuna Julia, Gawłowicz Weronika, Grzesik Joanna, Janas Dariusz, Jawień Kamila, Kopacz Klaudia, Krzyżanowska Daria, Mikler Karolina, Mucha Sylwia, Poradowska Monika, Przybyła Karolina, Sowa Adrian, Tomala Magdalena, Gawlik Klaudia, Sutor Julia, Wójcik Karolina, Jędryczka Karolina, Kaim Magdalena, Korta Milena, Kotlińska Klaudia, Król Sylwia, Kukla Klaudia, Lalik Paulina, Legin Paulina, Pijanowska Gabriela, Sobaś Agnieszka, Stachel Paulina, Synowiec Kinga, Śliwa Magdalena, Wełna Barbara, Kurek Paulina, Zapiór Oliwia.

Publikacja sfinansowana z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.

 

sk